Mieti milloin viimeksi etsit tietoa muutoin kuin Googlaamalla? Aivan. Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa puhutaankin käytännössä siitä miten saadaan sivusi mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa.
Googlen monopolin takia yrityksellesi onkin elintärkeää näkyä siellä.
Hakukoneoptimointi on aiheena melko laaja, mutta tämä kirjoitus pyrkii lyhyesti selittämään mitä hakukoneoptimointi on ja listaamaan hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä vaiheita.
Tekninen hakukoneoptimointi
Tällä tarkoitetaan sivujen teknisen rakenteen tulostumista oikealla tavalla:
- Nopeus. Google rankkaa nopeasti latautuvat sivut ylöspäin tuloksissa.
- Turvattu SSL / HTTPS -yhteys
- Robots.txt tiedoston on olemassa ja löydettävissä
- Sitemap.xml tiedosto on olemassa ja löydettävissä
- Sivujen rakenne on selkeä ja hakukoneelle ymmärrettävä. Esim. tuotteen kategorisoitu järkevästi eikä tuotteita ole sysätty uncategorized luokkaan.
- URL-osoitteet ovat selkeitä eli sivujen osoitteet ovat kuvaavia ja sopivan pituisia
- Muropolku (breadcrumbs) kertoo kävijälle ja hakukoneelle sivujen rakenteesta hierarkiasta
- Strukturoitu data (structured data)
- Schema-rakenne (schema markup) mahdollistaa sivujen näkymisen Googlen hakutuloksissa ns. Rich snippet näkymänä. Schema kielellä voidaan kertoa hakukoneelle jos sivu on esimerkiksi resepti, tuote tai tapahtuma.
Sisällön optimointi
Sisältö on nyt ja edelleen kuningas. Hyvin kirjoitetut ja hyödylliset artikkelit nousevat hakutuloksissa aina pintaan, mutta pinnalle nousua voi autta
- Sivujen otsikot (h1-h3) (headers)
- Sivujen kuvaukset (descriptions)
- Kuvien alt-tagit (alt tags)
- Sivujen artikkelikuvat (featured images)
Avainsanatutkimus
Hakukoneoptimoinnin hinta vaihtelee käytännössä tekijän mukaan ja sen perusteella tehdäänkö optimointi kertasuorituksena vai jatkuvana. Kertaoptimointi tarkoittaa, että sivujen sijoitusta seurataan vain tietyn ajan ja sen jälkeen optimointia ei enää aktiivisesti tehdä.
Jatkuva hakukoneoptimointi kestää niin kauan kuin asiakas haluaa eli hakukoneoptimointia seurataan aktiivisesti päivittäin tai viikottain ja sijoituksia pyritään aktiivisesti parantamaan eri hakusanoilla.
Kuten muukin markkinointi, niin hakukoneoptimointi ei ole hopealuoti bisneksen tekemiseen. Tarjottu tuote, palvelu ja kohdeyleisön sijainti vääjäämättä asettavat myös rajoituksia siihen mitä hakukoneoptimoinnilla voidaan saada aikaan. Suosittelenkin hakukoneoptimoinnin tekemistä kaikille nettisivuille, mutta yhdistämään hakukoneoptimoinnin osaksi kokonaisvaltaista markkinointimixiä. Ei kannata siis unohtaa muita työkaluja kuten retargetointia ja digitaalisia mainoskampanjoita eri alustoilla (Adwordsillä, Facebook ja Instagram).
Yhteenveto
Mikä on tärkeintä hakukoneoptimoinnissa? Onnistunutta kokonaisuutta varten kaikkiin edellämainittuihin osa-alueisiin tulisi panostaa edes hieman.
Toivottavasti tämä oli informatiivinen artikkeli.
Kuulostiko liian vaikealta? Me Digiomilla toteutamme puolestasi kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin.